|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۳۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
مراقبت‌ها به‌صورت فردی و رایگان بوده و بیماران در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می‌شوند. هر 4 پایگاه تحت نظارت یک مرکز سلامت قرار دارد، بنابراین هر مرکز سلامت بین 30 تا 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.
وزارت بهداشت در مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت قرار است از امروز برنامه‌ای را در سراسر کشور اجرا کند که مدعی است اجرای این طرح باعث تشکیل پرونده سلامت برای خانواده‌های ایرانی ساکن در حاشیه شهرها و شهرهای زیر 50 هزار نفر می‌شود تا بتوانند در خوشه‌های جمعیتی 4000 نفری به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند.
به عبارتی در طرح ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه شهرها و شهرهای کوچک، پایگاه سلامت برای 12هزار و 500نفر خدمات ارائه می‌دهد که سه کارشناس سلامت برای هر پایگاه و یک نفر پشتیبان برای آنها تعریف شده است.

اما هدف این مرحله در طرح تحول نظام سلامت چیست و چگونه اجرا می‌شود؟ سؤالی که معاون بهداشتی وزارت بهداشت به آن پاسخ داد.
به گزارش ایران، دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در مراسم عملیاتی کردن مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه شهر و شهرهای کوچک گفت: مرحله دوم طرح تحول بهداشت 6برنامه و 8 طرح دارد. طبق آمار در کشور 10میلیون و صد هزار نفر حاشیه نشین و 4میلیون و 400هزار نفر جمعیت در شهرهای بین 20 تا 50هزار نفر داریم که روی هم حدود 15 میلیون جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد که باید اطمینان پیدا کنیم که این تعداد به خدمات مراقبت‌های اولیه دسترسی دارند.
تأمین دسترسی مناسب به خدمات سطح اول و سلامت عمومی هدفی است که طرح تحول نظام سلامت در مرحله دوم دنبال می‌کند. به عبارت دیگر تکمیل شبکه سلامت در حاشیه شهرها و شهرهای کوچک خدمات فعال و رایگانی را به خانواده‌ها ارائه خواهد کرد.

دکتر سیاری با بیان اینکه نظام سلامت درصدد تکمیل شبکه سلامت است افزود: محور کار ما کارشناس مراقبت سلامت است که هر یک کارشناس 4 هزار نفر از جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد و مراقبت‌های اولیه ادغام یافته را به صورت فعال ارائه خواهند داد. مراقبت‌ها به‌صورت فردی و رایگان بوده و بیماران در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می‌شوند. هر 4 پایگاه تحت نظارت یک مرکز سلامت قرار دارد، بنابراین هر مرکز سلامت بین 30 تا 50 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. درهرمرکز سلامت، پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس سلامت روان و کارشناس بهداشت محیط، کارشناس بیماری‌ها در نظر گرفته شده است و برای هر 12هزار و 500نفر 4 کارشناس وجود دارد. یعنی هر هزار خانوار تحت پوشش یک کارشناس مراقب سلامت است. در این طرح کارشناسان سلامت برای هر خانواده پرونده تشکیل می‌دهند، سلامت افراد را می‌سنجند و طبق برنامه، بیمار به پزشک و متخصص ارجاع داده می‌شود.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه اضافه کرد: این برنامه در قالب چند محور پیاده می‌شود که شامل مراقبت‌های عمومی و اولیه خدمات سلامت است که در 11بسته خدمتی تعریف شده است. در برنامه اولیه آموزشی، مربیان بهورز بعد از اتمام دوره‌های آموزشی به عنوان کارشناس مرکز بهداشت جذب مرکز سلامت می‌شوند.
ارائه خدمات آن هم به 15 میلیون جمعیت حاشیه شهر‌ها و شهرهای کوچک، گستردگی این برنامه را در مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت نشان می‌دهد. کمبود مراکز بهداشت و درمان و پایگاه‌های سلامت در حاشیه شهر‌ها و شهر‌های کوچک معضل مهمی است که پاسخگوی این تعداد جمعیت نخواهد بود بر همین اساس ایجاد پایگاه‌های درمانی برای ارائه خدمات کاملاً منطقی است بنابراین اجرایی شدن طرح ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه شهر‌ها و شهر‌های کوچک به اعتبار و بودجه زیادی نیاز دارد که بخش دولتی به تنهایی قادر به تأمین آن نخواهد بود. به گفته معاون بهداشتی وزارت بهداشت ارائه این خدمات به مردم از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی است. از طرف دیگر اعتبارات ارائه این خدمات از محل دو هزار و 27میلیارد تومان بودجه پزشک خانواده شهری در نظر گرفته شده است. دکتر سیاری برنامه ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه شهر‌ها و شهر‌های کوچک را جدا از برنامه سلامت در روستا‌های زیر 20هزار نفر خواند و گفت: برنامه ارائه مراقبت‌های اولیه سلامت در روستا‌ها به‌صورت جداگانه بوده و بخش عمده آن به‌صورت پزشک خانواده روستایی اجرا می‌شود. شهرهای زیر 5هزار نفر جمعیت روستایی نیز جزو برنامه پنجم طرح تحول نظامت سلامت است که معاون بهداشت به آن اشاره کرد.

    

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین